De natuur is in stilte, zeker in de winter. Alles wat leeft is even bevroren en stil. Volgens mij is dat heel goed, daar kunnen wij mensen iets van leren. De sneeuw veroorzaakt veel overlast, omdat het niet past bij onze manier van leven. En toch is sneeuw de natuur, een onderdeel van ons leven.

Dieren leven het beste in de natuurlijke habitat. Bomen staan het liefste op de plek waar ze zijn gegroeid. Hoe is dat voor ons mensen? Ik denk dat wij onze natuurlijke habitat een beetje verloren zijn. We voelen ons vaak niet veilig, opgejaagd, onrustig. We zijn verwijderd geraakt van onze natuur.
Onze aandacht is versnipperd en op teveel plekken tegelijk. Maar wanneer het sneeuwt vertraagt alles, we kunnen niet meer snel en passen ons tempo aan. Ik weet zeker dat dit veel mensen goed doet! Vertraag je pas, vertraag je gedachten, vertraag je beweging, dat is goed voor je levensgeluk en je gezondheid. Vanuit vertraging komt de aandacht gemakkelijker op de plek waar het moet zijn.
Self-Compassion Qigong leert je luisteren naar jouw eigen stem die het beste aansluit bij je natuur. Dat is niet de innerlijke criticus! Het doen van trage bewegingen, het observeren van je gedachten en het aanwezig zijn in het huidige moment vraagt moed. Maar het brengt uiteindelijk mildheid en ruimte en verbetert je gezondheid.
In het Chinees betekent aandacht ‘Zhu Yi’, waarbij ‘Yi’ verwijst naar de hartsintentie en ‘Zhu’ naar instromen of samensmelten. Dus ‘Zhu Yi’ betekent je hartsintentie ergens naartoe laten stromen en het daarmee verenigen.
We mogen vriendelijk blijven oefenen